Orvosmeteorológia, fronthatás

Orvosmeteorológiai előrejelzés, fronthatás

Holnap 2021.09.07-én fronthatás nem várható, egy nagy kiterjedésű anticiklon uralja Közép-Európa időjárását. A hajnali, hűvös időben az ízületi fájdalmak felerősödhetnek.
Délkeleten napközben időszakosan élénk lehet a déli, délkeleti szél. A pollenkoncentráció továbbra is igen magas, elsősorban a parlagfű okoz tüneteket. Kora hajnalban hűvös idő várható, ez elsősorban az ízületi megbetegedésekben szenvedők panaszait növelheti, a nagy napi hőingás pedig fejfájásos, migrénes tüneteket okozhat.
Délután észak felől erősen megnövekszik a felhőzet, de csapadék nem várható

Orvosmeteorológia, fronthatás
Frontanalízis térkép. Forrás: MetOffice

A lenti videóban az ECMWF, valamint az ICON 850hpa-ra (~1500 méteres magasság) előjelzett hőmérsékleti térképei láthatóak, animált formában. Látható, hogy ugyan front nem érinti hazánkat, de nyugat felől a magasban melegebb légtömegek érkeznek.

Fronthatás, pollenkoncentráció, légmozgás, levegőminőség
Orvosmeteorológiai összesítő, áttekintő kép: fronthatás, pollenkoncentráció, légmozgás, levegőminőség.

Az orvosmeteorológiai előrejelzést írta: Paróczai Attila

vidtávú előrejelzésünk itt található: Holnapi időjárás.

Nagyon sokat olvashatunk a fronthatásokról, de eéőször is tisztázzuk, mi is az az időjárási front?


Nagyon leegyszerűsítve, az időjárási front mindig két, eltérő fizikai paraméterekkel (hőmérséklet, légnyomás, páratartalom…) rendelkező légtömeg határa.
Melegfront esetén az érkező meleg, könnyebb levegő “felsiklik” a hideg légtömegre, fokozatosan vastagodó felhőtakarót képezve, majd jellemzően csendes eső hullik belőle.
Hidegfront esetén más a helyzet, valósággal beleütközik a melegebb légtömegbe, ilyenkor könnyebben alakulnak ki zivatarok a front mentén, kevésbé jellemzi a csendes eső.
Hazánkban télen gyakori az “álcázott” hidegfront. Ilyenkor a medence fölötti légréteget meleg levegő tölti ki, míg a medencében jellemzően hideg a levegő, az inverzió hatására ködös, ködfelhős az idő. Nem ritka, hogy míg a Kékes csúcsán +5, +10 fokot mérnek, az ország alacsonyabb pontjain bőven fagypont alatti a hőmérséklet. Ebben a helyzetben egy hidegfront, ami kisöpri a párás, ködös levegőt és napfényhez juttatja a térséget, melegedést hoz magával.
Kettős, okklúziós front esetén a hideg és a melegfront egyszerre van jelen, a hidegfront utoléri a melegfrontot. Jellemzően záporos, zivataros időt hoz magával ez az időjárási helyzet. Az orvosmeteorológia ezen frontok, szervezetünkre gyakorolt hatásával foglalkozik.

Most, hogy megismertük az időjárási frontokat, lássuk, milyen hatást gyakorolnak azok szervezetünkre!


Melegfronti hatás:


A melegfront már a front áthaladása előtt egészségügyi problémákat okozhat: nő a vérnyomás és a pulzus is emelkedik, fokozottabb fertőzésveszély, fáradtabbak, egyúttal ingerlékenyebbek lehetünk. Az idegrendszer feszült állapotba kerül, gyorsul a reakcióidő, majd kifáradásos tünetek jelentkeznek, csökken a koncentráció, rohamosan nő a reakcióidő. Nő a trombózis és az embólia veszélye, a gyulladásos folyamatok felerősödhetnek. Az asztmások tünetei is súlyosbodhatnak, erősödnek a reumatikus eredetű fájdalmak. Migrénes rohamok léphetnek fel az arra érzékenyeknél. Nő a szívinfarktus veszélye! Melegfront esetén, különösen, ha az borongós, ködös idővel jár együtt, felerősödhetnek a depressziós tünetek is.

Hidegfronti hatás:


A hidegfront áthaladása közben/után okoz tüneteket. Csökken a pulzus és a vérnyomás, nő a reakcióidő. Nő a görcshajlam és emelkedik a koraszülés veszélye is. Nő az epilepsziás rohamok kialakulásának kockázata, ingerültebbekké válhatunk. Nő az agyvérzés veszélye. Az ízületi fájdalmak felerősödhetnek. Gyakoribbakká válhatnak a migrénes rohamok.

Mit tehetünk a fronthatások ellen?


Elsősorban a már meglévő egészségügyi problémáinkat erősítik fel a frontok, így azok kezelésével sokat tehetünk a fronthatások enyhítésében. A kiegyensúlyozott táplálkozás, folyadékfogyasztásunk legalább a minimum szintre emelése is segíthet abban, hogy jobb közérzetünk legyen frontos időben is.
A sport és a szabad levegőn végzett tevékenységek szintén sokat segítenek abban, hogy könnyebben átvészeljük ezeket az időszakokat.